Sunday 1 June 2014

Kuala Lumpur Orchid & Bonsai Show

Semalam aku jalan-jalan ke Taman Tasik Perdana. Rupanya ada pameran orkid dan bonsai anjuran DBKL yang diadakan di kawasan Taman Orkid dan Bunga Raya berdepan dengan Taman Burung. Aku pun masuklah. Lagi pun percuma. Lokasi pameran ni agak jauh ke tengah taman. Kalau berjalan letih jugahlah. Ada banyak jalan masuk tapi semalam aku parking kereta kat Taman Burung pas tu jalan kaki sikit ke arah Memorial Tun Razak. Kat situ ada guard menunggu di jalan nak masuk ke lokasi pameran. Dia orang suruh aku naik van yang DBKL sediakan. Tak perlu la aku berjalan. Masa aku sampai kat lokasi pameran orang tak berapa ramai sangat pasal awal lagi. Parking kat bird park pun masih banyak kosong. Aku sampai tu dalam pukul 9 pagi.


Hari ini 1.6.2014 adalah hari terakhir KL Orchid & Bonsai Show. Warga KL yang ada kelapangan aku syorkan pergi sebab memang berbaloi terutamanya kepada orang yang macam aku ni yang tengah mengasah bakat dalam fotografi. Puas hati ambil gambar sampaikan aku snap 400 keping lebih gambar masa kat pameran tu. Kalau datang nak jalan-jalan pun berbaloi jugak. Di samping pemandangan yang cantik kita boleh juga tengok macam-macam jenis bunga orkid dan bonsai. Pendek kata tengoklah selagi mana anda larat. Gambar-gambar kat bawah ni aku snap masa kat sanalah. Kalau nak besarkan klik pada gambar tu.






Ada banyak lagi gambar tapi tak larat aku nak upload banyak-banyak. Internet slow sangat. Kalau nak tengok gambar lain bolehlah tengok kat photobucket aku kat sini http://s1168.photobucket.com/user/S7215260/library/. Gerai jual makanan dan minuman pun ada selain dari gerai jual orkid, bonsai, anak-anak benih pokok, bahan pertanian etc. Kalau letih meredah taman boleh duduk rilek sambil tengok-tengok budak-budak main. Banyak tempat duduk dan tempat berteduh disediakan kat taman ni. Tak gaduh nak berebutlah. Antara banyak-banyak gambar yang aku snap kat situ, gambar kat bawah ni la yang paling aku suka. Dua gambar ni adalah benda dan tempat yang sama tapi dengan teknik fotografi yang belainan gambar pun jadi lain.

yang ni  f4  1/2000  ISO3200  28mm  +0.7step

yang ni pulak  f25  1sec  ISO100  28mm   0 step

No comments:

Post a Comment