Tuesday 17 June 2014

Ikan Bakar Jeram, Kuala Selangor

Entry ni sebenarnya aku nak postkan dua tiga hari lepas tapi tak sempat la pulak nak type. Hari ni aku demam jadi dapatlah aku duk depan komputer. Tu lah pasal post dua entry sekaligus hehe. Entry ni cerita pasal aku pi makan seafood kat Jeram, Kuala Selangor. Aku sebenarnya bukan nak makan seafood pun. Aku nak shhot gambar matahari terbenam tepi pantai. Kawan aku yang sibuk nak makan seafood. Dia tak pernah pergi tempat tu. Aku pun tak pernah pergi jugak hehe tapi adalah rumah sedara kat area situ. Jadi walaupun aku tak pernah pergi restoran seafood tu exactly tapi area tu aku agak biasa jugaklah. Aku dari KL sekali harung je terus sampai tempat tu. Kalau sesiapa nak pergi tapi tak berapa pasti jalannya ikut je highway LATAR. Masuk highway ikut Templer Park jalan terus je sampai hujung highway tu kemudian ambil kiri. Ni jalan Ijok - Kuala Selangor. Jalan terus sampai jumpa simpang T yang ada lampu isyarat ambil kiri lagi. Ni jalan Kelang - Kuala Selangor. Jalan terus lagi. On the way ke pekan Jeram tu akan jumpa pekan kecil nama dia Sungai Buloh. Ni bukan Sungai Buloh yang kat Kepong tu. Ni kira kampung kecik je. Jalan terus lagi sampai la anda jumpa signboard Medan Ikan Bakar Jeram. Ada trafic light kat sini. Belok kanan. Jalan terus, tak lama sampai la ke medan ikan bakar tu.

Kat sini anda kena hati-hati sikitlah. Aku hari tu makan kat restoran yang mula-mula kita oarang jumpa. Nama dia memang Medan Ikan Bakar Jeram. Sebenarnya aku tahu kat sebelah restoran ni ada satu lagi restoran yang top nama dia Aroma Ikan Bakar. Ramai blogger syorkan restoran ni. Tapi aku saja try restoran yang mula-mula jumpa ni. Inilah dia makanan yang kita orang order. Bawal tiga rasa. Sotong goreng tepung. Sup ekor. Cendawan masak apa tah. Telur dadar. Kailan ikan masin. Jenahak bakar. Kawan aku ni dahaga sangat agaknya. Dia order carrot susu sampai dua gelas. Tengok la gelas yang pertama (nampak sebahagian depan perut dia tu) dia dah settlekan. Perut dia pun dah ke depan je hehe. Kiranya waktu aku snap gambar ni, kawan aku tu tengah tunggu carrot susu gelas yang kedualah.

nampak best kan.....tapiiiii

Lauk tu nampak memang best tapi kan......hehe ada tapinya.....overall hancus. Sorrylah kalau tuan punya restoran terbaca komen aku ni. Biar aku terangkan satu-satu. Bawal tiga rasa tu rasanya pada aku la memang out. Sos dia rasa macam sos yang dalam botol. Itulah yang aku kata out. Kalau macam ni masakannya aku jamin la aku punya masakan tiga rasa lagi power. Lagi pasal kailan ikan masin. Kuah kailan ikan masin ni patutnya jangan pekat sangat macam kuah mee hailam. Kuah kailan kalau nak buh tepung jagung ok tapi jangan banyak sangat. Yang kat sini tepung jagungnya banyak sangat tu lah kuah dia jadi macam kuah mee hailam. Lagi pasal sup ekor. Sup ekor dia ni agak cair. Tak menarik bila dilihat. Tambah pulak agak masin sikit. Yang ni tak abis kita orang bedal. Pasal jenahak bakar pulak kira biasa-biasa je lah cumanya dah nak abis kita orang makan ikan bakar tu baru kita orang perasan rupanya air asamnya duk dalam bekas lain. Macam bekas kicap kat restoran mamak tu. Patut jenuh aku cari tak jumpa hehe. Last pasal nasi. Nasi dia ni bagi aku la agak lembik sikit. Pada aku la kalau meniaga restoran nasi jangan lembik. Paling elok peroikan. Jangan lembik melekat. Pasal cendawan pulak aku tak tau la pasal aku tak makan. Kawan aku tu yang pulun sorang.

Walau bagaimana pun aku taklah kecewa sangat sebab tujuan aku datang bukan nak makan semata-mata tapi aku nak ambil gambar matahari terbenam. Kat bawah ni gambar-gambar yang sempat aku snap ketika marahari terbenam. Restoran ni betul-betul tepi pantai tapi pantai ni macam pantai hutan bakau. Di tepi medan ikan bakar ni ada jeti nelayan. Bot-botnya kecil je. Rasanya dia orang ni nelayan pantai.

ada sorang pak tengah tengok-tengok anak dia :)

ada 3-4 ekor burung terbang ke sarang kot (klik gambar untuk besarkan)

aku tengah snap cantik je burung ni terbang melintas

kalau korang nak makan seafood kat Jeram carilah restoran ni

No comments:

Post a Comment