Friday 27 June 2014

Pantai Air Papan Mersing

Hari ni aku mengemaskini laptop. Buang mana yang patut dan simpan mana yang perlu. Tak sangka la pulak terjumpa fail gambar-gambar masa aku pergi Mersing dulu. Kiranya ni lama punya ceritalah hehe. Aku ingat lagi perjalanan mula dari KL ikut highway PLUS exit kat Ayer Hitam. Dari situ ambil jalan ke Kluang. Dari Kluang ambil pulak jalan ke Jemaluang. Sebenarnya ada jalan pintas terus ke Mersing tapi aku tak pasti jadi aku jalan ikut Jemaluang ajelah. Rupanya kata kawan aku yang tinggal di Kluang, jalan yang aku ikut ke Jemaluang tu tak ramai orang guna. Kalau orang sana nak ke Mersing dari Kluang dia orang ikut jalan pintas yang terus ke Mersing. Jalan ke Jemaluang tu memang kiri kanan hutan je. Seram jugak aku tapi yang bestnya on the way nak ke Jemaluang tu ada satu kampung macam kampung orang melayu mungkin juga kampung orang asli. Masa aku lalu tu aku nampak ada orang jual ikan darat kat tepi jalan. Kalau la aku on the way nak balik sah la aku singgah beli. Walaupun seram tapi memang rasa suasana kampung sungguh sepanjang jalan yang aku ikut tu.

Dari Jemaluang ke Mersing dah tak jauh. Kiri kanan jalan ada jugak la kampung dan rumah kedai. Kat Mersing aku duk Hotel Seri Malaysia. Sebelum datang aku dah check kat tenet, itu jelah hotel yang ada pun. Tapi bila dah sampai Mersing aku nampak banyak jugak hotel yang 2-3 bintang. Yang baru pun ada. Tapi Seri Malaysia pun kira okaylah. Selesa jugak biliknya. Sebenarnya aku pun tak plan nak jalan-jalan ke Mersing. Plan tu sebenarnya betul-betul last minute. Kaut ajelah mana hotel yang masih ada kekosongan. Masa tu cuti sekolah bulan Disember. Aku pun tak harap ada bilik hotel yang kosong tapi bila call tengok ada pulak yang kosong maka terjadilah perjalanan yang tak dirancang itu.

budak berdua ni kalau jumpa kolam renang memang situlah depa tala dulu

Walaupun jalan-jalan aku tu tak dirancang tapi aku memang puas hati sangat. Itulah kali pertama aku sampai ke sana. Seronok jugak datang ke temat yang kita tak pernah sampai. Pekan Mersing taklah besar mana pun. Di sana ada kem tentera tak silap aku nama Kem Iskandar. Geng-geng komando yang duk situ tak silap aku. Yang bestnya aku bukan setakat sampai Mersing je. Aku buat tawaf sebenarnya. Tawaf aku bermula dari KL - Ayer Hitam - Kluang - Mersing - Endau - Kuala Rompin - Nenasi - Pekan - Kuantan - LPT - KL semula. Semuanya ambil masa seminggu. Tapi banyak masa yang aku habiskan kat Mersing. Lain-lain tempat tu singgah sekejap atau lalu je. 

pantai Mersing ni tak sesuai mandi manda

 air tengah surut. pantainya memanjang ke laut

bandar mersing kat bukit hujung sana tu

beberapa orang sedang memukat ikan

Kat Mersing ni ada satu tempat yang aku suka sangat. Nama tempat tu Pantai Air Papan. Pantai ni agak jauh ke utara dari bandar Mersing. Pantai ni pada aku la memang best. Tenang dan damai. Orang tak ramai sangat walaupun kat pantai tu ada chalet. Ombak kat pantai ni kira okay sangat la untuk mandi. Pantai dia pulak landai. Arus bawah air tak kuat macam tempat lain di sebelah pantai timur. Kalau bandingkan dengan PD memang tenang dan damai di pantai ni lagi. Sini penduduk tak padat macam kat pantai barat semenanjung. Kata orang, penduduk seberang tambak Johor ramai yang berehat di sini kalau tiba musim cuti.

inilah pantai Air Papan. Tak nampak orang pun

sebelah sini barulah nampak pengunjung

bekubang sakan la anak aku

aman damai pantai ni

jangan terperdaya. ini versi hdr

Aku rasa puas hati sangat melepak kat Mersing ni. Aku cadang hujung tahun ni nak ulang semula jalan-jalan ke Mersing tapi kali ni aku nak mula dari Tanjung Piai. Lepas tu naik ke atas nak bermalam di Sedili. Sebenarnya ada satu tempat masa aku jalan-jalan tu yang aku tak boleh lupa. Tempat tu macam menggamit aku je untuk pi lagi. Tempat yang aku maksudkan tu ialah Endau. Kat Endau ada satu jambatan menghubungkan Endau dengan Tanjung Gemuk. Sinilah tempat yang aku tak boleh lupa tu. Pemandangan kat sini masa aku lalu tu cukup cantik. Dari atas jambatan kita boleh nampak deretan kapal nelayan berlabuh di sepanjang tebing muara sungai. Semua botnya warna biru. Kebetulan masa aku lalu tu langit membiru. Air di muara sungai tu memantulkan cahaya biru. Disertai pula dengan deretan kapal nelayan yang berwarna biru....fuhh memnag cantik sungguh. Malangnya aku tak dapat nak snap gambar sebab aku risau nak berehenti atas jambatan tu. Pengalaman inilah yang membuatkan aku berniat akan datang lagi ke tempat ni pada masa depan. InsyaAllah jika ada rezeki sampailah aku ke sana sekali lagi.

Dalam perjalanan balik aku tak singgah mana-mana. Bandar-bandar lain yang aku mention dalam tawaf aku ni aku lalu macam tu je. Dah tak ada masa nak singgah. Tempat-tempat tu memang aku tak pernah sampai kecuali Kuantan. Keseluruhannya aku memang suka dengan suasana tempat-tempat yang aku lalu tu. Pemandangan cantik dan semuanya terletak hampir dengan laut. Mengasyikkan. Masa memandu melalui LPT, orang rumah aku sempat snap gambar kat highway. Rasanya kat area Temerloh kot. 

mendung tak bererti hujan :)

kan dah cerah balik

LPT yang sungguh aman damai kurangnya kenderaan :)

Akhir sekali adalah menjadi tanggungjawab aku untuk bagi tahu kepada pembaca semua bahawa gambar-gambar dan segala peristiwa yang aku tulis tadi berlaku pada bulan Disember tahun 2003. Harap maklum ya :). Tulisan ini kiranya mengimbau kembali kenangan lalu. Anak aku dua orang yang suka bekubang tu sekarang dah darjah 6 dan tingkatan 2. Bolehlah anda bayangkan berapa lama punya cerita la......

No comments:

Post a Comment