Wednesday 4 June 2014

Kisah kawanku yang berbau power


Malam tadi aku keluar minum dengan kawan aku. Dia ni aku dah ceritakan sikit dalam entry sebelum ni “macam mana nak buat”. Janji jumpa kat satu restoran ni tapi bila sampai kat restoran yang dimaksudkan tu meja kosong tak ada. Penuh dengan customer. Kami pun bergerak la ke restoran lain. Kawan aku ni baru balik dari maghrib kat surau agaknya sebab pakai jubah bagai lagi. Datang naik kereta asing-asing tapi bila nak gerak ke restoran lain kami naik satu kereta ajelah. Kereta aku la. Kat sinilah kisah sadis ni bermula.
Bila masuk je kereta, aku start enjin pas tu on la aircond. Tak lama kawan aku ni pun naik  duk sebelah aku. Masuk je dia dalam kereta, mak aii bau pakaian dia punyalah power. Aku nak buka tingkap dan off aircond nanti dia kata apa pulak. Jadi aku maintain macho je lah walaupun nafas aku mengah akibat tertahan-tahan. Aku pun sengetkan badan aku sambil memandu sambil menyandar arah kanan. Kononnya nak jauhkan la sikit dari punca bau tu tapi sebab bau tu power sangat memang adjust duduk macam mana pun ada bau jugak la. Pewangi kereta aku pun dah kena godam dengan bau jubah kawan aku ni. Maksudnya pewangi kereta aku kalah la berlawan dengan bau kawan aku ni hehe. Aku rasa dia dah pakai jubah tu seminggu dua tapi langsung tak basuh. Ya ampunnnn apa punya orang la mamat sekor ni. Tak jaga kebersihan langsung. Macam mana la agaknya dia pi berjemaah kat surau dalam keadaan bau tengik macam tu. Makmum sebelah dia sah la sembahyang tak khusyuk. Dia orang pun macam aku jugak agaknya tahan-tahan nafas je sambil maintain macho.
Aku rasa la kan kalau macam tu lah keadaannya bau pakaian dia baik la jangan pi berjemaah kat surau. Aku bukan nak menghina orang yang bau busuk ni. Kalau badan berbau sebab hormon aktif atau berlebihan tak pa jugak. Atau pun fakir miskin yang pakaian berbau yang tu aku boleh terima. Orang-orang ni berbau tidak menyenangkan ada sebabnya. Tapi kalau kita yang biasa-biasa ni pakai pakaian berbau tu tandanya malas. Malas basuh pakaian. Dalam kata lain malas jaga kebersihan. Sedangkan agama kita amat menganjurkan kebersihan luaran dan dalaman sebab tu ada mandi wajib dan mandi sunat. Lepas tu pulak kalau hari jumaat disunatkan kita berhias diri dan memakai wangi-wangian untuk ke masjid. Tujuannya apa. Tentulah salah satu tujuannya memelihara keselesaan jemaah lain. Kalau kita berbau busuk pasti jemaah berhampiran kita tidak selesa. Aku selalu kena macam ni bila hari jumaat. Selalunya bau orang tak gosok gigi. Benda-benda macam ni sebenarnya common sense. Boleh fikir sendiri. Sebaik-baiknya janganlah sampai orang tegur. Kalau orang tegur kita jadi malu. Tapi itulah manusia, lagi tak ditegur lagi itulah dia buat. Orang nak tegur pun sebenarnya serba salah tapi mengenangkan kawan tegur jugak la.
Kawan aku ni pun memang aku niat akan tegur dia pasal hal-hal macam ni. Aku rasalah dia ni tak perasan kot pakaian dia ada bau. Mungkin sebab tak ada orang tegur. Tambahan pulak kawan aku ni jenis kedekut. Baju koyak pun dia pakai lagi. Pakaian yang tak muat pun dia sarung jugak. Jadilah macam nangka busuk. Terjojol la keluar bahagian perut boroi. Tunggu masa je lah nanti. Bila aku rasa sesuai aku tegur la. Dia nak dengar ke tak terpulanglah kepada dia. Sebelum ni pun kawan dia ada jugak bagitahu aku pasal bau-bauan pakaian dia ni. Tapi dia orang segan nak tegur. Kali ni biarlah aku yang tegur.

No comments:

Post a Comment