Friday 30 May 2014

Mee Goreng Mamak

Agak lama dah aku tak makan mee goreng mamak. Hari ni aku rasa nak makanlah. Biasanya kalau aku nak makan mee goreng mamak aku goreng sendiri je. Aku rasa lah kan mee goreng mamak aku ni above average kalau dibandingkan dengan mee goreng kat kedai mamak tu. Resepi mee goreng mamak ni memang aku dapat dari kedai mamak tapi bukan aku tanya dia orang sebaliknya aku main intai-intai je. Kat area aku duk ni ada satu kedai mamak yang mee goreng dia boleh kata sedap la berbanding dengan kedai mamak yang lain. Aku selalu gak pekena mee goreng kat situ. Lama-lama aku fikir kalau dapat resepinya lagi baik. So aku pun skodeng la mamak tu menggoreng mee.

Kali pertama aku skodeng pas tu aku balik goreng kat rumah tak menjadi. Tak pa. Dua tiga hari lepas tu aku pi lagi restoran tu. Bila balik je aku cuba buat lagi. Tak menjadi jugak. Lepas tu dua tiga hari kemudiannya aku pi minum teh kat kedai mamak tu. Aku duk dekat-dekat dengan mamak yang goreng mee tu. Aku perati betul-betul apa yang dia buat. Aku nampaklah dia masukkan bahan satu persatu cuma aku tak tau dengan pasti setengah bahan tu ada nampak macam gula, macam garam pun ada, macam pak ajinomoto pun ada. Maklum la tengok pun bukan betul-betul depan dia. Kalau macam sawi, tauge, bawang putih, bawang merah, tauhu etc tu aku tau la. So strategi aku, mana-mana bahan yang aku tak pasti tu aku mark siap-siap.

Bila masa aku nak bayar, aku pi la dekat tempat mamak tu menggoreng. Sambil bayar tu aku tanya dia apa bendanya yang nampak macam gula atau garam atau pak aji tu. Dia tak jawab kononnya nak rahsiakan resepi dia lah tu hehe. Tapi sebab aku dah dekat sangat dengan tempat menggoreng tu aku tau la apa bendanya tu. Aku ni bukannya tak penah ke dapur. Barang-barang dapur ni jangan duk tipu aku la. Bini aku pun tak boleh lawan hehe. So aku rilek aje la siap senyum sorang-sorang lagi sebab aku dah dapat resepi mee goreng mamak yang sedap. Pas tu balik rumah aku pun mulakan la operasi. Kali ni perggh memang menjadi malah lebih sedap lagi dari mee goreng mamak yang kat kedai tu. Sebabnya ialah aku tambah satu bahan tambahan. Dari pengalaman aku memasaklah kan kalau nak masakan kita rasanya sedap bahan ni kena ada tapi kena pandai balancekan la. Kalau bahan ni ada tapi tak balance dengan geng dia yang lain tak jadi jugak. Sapa-sapa biasa masak paham la apa yang aku cakapkan ni.

Sembang pun dah panjang. Ni lah dia mee goreng mamak yang aku masak sat tadi. Resepi dia esok lusalah aku postkan pasal aku dah tak tahan nak makan mee goreng mamak yang sungguh sedap ni........hehe

Mee goreng mamak terbaik

No comments:

Post a Comment