Wednesday 21 May 2014

Macam mana nak buat

Malam tadi aku minum teh kat kedai mamak. Minum teh dengan kawan tu biasa la. Tak dak apa yang specialnya. Tapi aku ada masalah sikit dengan kawan aku ni. Inilah yang aku nak ceritakan. Masalah ni bukanlah berat pun cuma aku je yang rasa tak berapa nak seronok. Kesian kat dia pun ada jugak. Tu lah, harap-harap sapa yang baca entry ni boleh la bagi komen sikit macam mana aku nak buat. 

Senang cerita aku teruskan ajelah kepada apa masalahnya dengan kawan aku ni. Kawan aku ni umur dah 42 tahun. Belum kawin lagi hehe. Kira macam bujang terlajak la. Dia tak tau aku ada blog ni. Kalau dia tau dan dia baca sah-sah la dia tau cerita ini adalah cerita tentang dia. Terus terang aku cakap kawan aku ni masalah dia ialah pasal pakaian dia. Dulu dia ni masa umur 20an hensem gila. Awek pun ramai yang minat kat dia. Bukan macam aku yang tak hensem ni, punyalah susah nak dapat awek hehe. Dah lama aku kawan dengan dia. Dalam 19 tahun macam tu kot. Itu cerita dulu tapi sekarang ni dia punya penampilan mak aii teruk dan selekehnya. Dengan baju kusam dan bau yang power kadang tu baju koyak pun dia bantai pakai makanya sapa-sapa yang duk tepi dia terpaksalah bila bernafas kena tarik nafas slow-slow. 

Malam tadi kawan aku ni pakai jubah. Agaknya baru balik dari surau. Aku rasa dia dah pakai jubah tu banyak kali tapi tak basuh-basuh pun jadi bau dia semerbak la. Aku heran betul la dia ni. Apa pasal benda-benda macam ni dia ambil mudah je. Aku duk bayangkan dia pi berjemaah kat surau dengan jubah dia tu pasti jemaah sebelah dia tak selesa. Aku biasa alami keadaan macam ni masa sembahyang jumaat. Kadang-kadang bila tengah sembahyang terpaksa ambil nafas sikit-sikit je sebab ada bau orang tak gosok gigi. Tak taulah orang sebelah kiri atau kanan aku. Sebab tu lah sunat menyucikan diri dan memakai wangi-wangian bila pi sembahyang jumaat. Tujuannya antara lain ialah memelihara keselesaan jemaah. Kawan aku ni pulak bukan setakat pi sembahyang je, hari-hari biasa pun selekeh dan busuknya tetap maintain. 

Aku rasa nak tegur kawan aku ni tapi takut dia tersinggung pulak. Tu lah aku duk fikir cara terbaik nak bagi dia sedar benda ni. Ada sorang kawan kepada kawan aku ni pernah sound direct kat dia pasal pakaian dia yang tak berbasuh tu. Kawan dia kata kalau baju dia dibasuh dan kemudian diperah ke dalam kolam dan kalau la dalam kolam tu ada ikan mau mati ikan-ikan dalam kolam tu. Tapi kawan aku ni tak sedar-sedar jugak. Inilah dilema yang mencengkam kalbu aku sekarang ni. Kalau sapa-sapa terbaca entry aku ni sudilah kiranya bagi pendapat macam mana nak buat dengan kawan aku yang sorang ni.

No comments:

Post a Comment