Sunday 25 May 2014

Lumut waterfront

Tak ramai orang kat pekan Lumut hari Sabtu lepas ni tadi. Agaknya sebab cuti sekolah belum mula lagi kot. Lagipun aku perasan ada majlis apa tah barangkali malam sebelumnya sebab ada banyak khemah yang masih belum dibuka waktu aku sampai kat waterfront tu pukul 4 petang. Mungkin pengunjung ramai malam tadi kot sebab tu lah siang ni tak ramai orang. Pergi waterfront ni pun pasal nak beli ikan bilis je. Tapi kalau nak diikutkan, aku rasa baik la beli ikan bilis kat area Pasar Borong Selayang lagi murah. Aku bandingkan harga nampaknya pasar borong punya harga lagi murah. Mungkin sebab fresh kot sebab tu harga dia lebih sikit.

ikan bilis mata biru....macam orang putih la pulak dah


klik untuk besarkan gambar. boleh nampak harganya


ada 5-6 gerai macam ni sebelah menyebelah

Jenuh menunggu kalau orang shopping ni. Aku pun lari la pi tempat lain tapi dekat-dekat situ jugaklah. Dah tiga empat kali jugak aku datang Lumut ni. Tak ada apa-apalah yang baru pada aku. Cuma sebelum ni aku datang tak bawa kamera tapi kali ni aku macam pelancong siap tergantung kamera kat leher.  Kalau la kena ragut agaknya dengan aku sekali kena tarik dek peragut. Kata orang la kalau bawa kamera jangan gantung dileher tapi lilit ditangan jadi kemungkinan nak kena ragut tu kurang la sikit.  Kalau kena ragut jugak taklah dengan kita sekali terseret. Masa jalan-jalan sesorang ni aku snap la gambar ikut sedap aku je. Tapi pada sesapa nak pi Pulau Pangkor dengan feri melalui Lumut waterfront boleh la tengok gambar dulu.

jeti Lumut wetrfront untuk naik feri ke Pulau Pangkor


feri tengah ambil penumpang ke Pulau Pangkor


sebahagian daripada waterfront


depan kedai menghadap waterfront masih ada khemah yang belum dibuka


sebahagain deretan kedai kat bandar Lumut


bazar Lumut menghadap waterfront


 Pusat Kraf Lumut terletak di sebelah kiri terminal jeti


ni bukan gambar kat Lumut ye

Gambar akhir sekali tu bukan kat Lumut. Masa datang Lumut pagi tu aku ikut jalan Kuala Selangor tapi bila masa balik aku ikut Simpang Pulai. Singgah kat RTC Gopeng untuk maghrib dan makan sekali la. Lepas maghrib dan makan kereta adik ipar aku pulak tak boleh start. Nasib baik dia pandai repair sendiri. Dalam 2 jam jugak la sangkut kat RTC Gopeng tu. Kebetulan kat situ siangnya ada program Jihad Memerangi Orang Tengah yang dirasmikan oleh menteri pertanian agaknya. Malamnya dia orang buat konsert la pulak. Aku tengok-tengok ajelah. Bukan artis terbilang punya konsert ni. Ini band staf FAMA kata pak guard kat situ. Boleh la  layan. Aku snap gambar tu bukan apa, saja nak test skill ambil gambar konsert waktu malam. Nak cuba mode dan exposure kamera. Kena belajar dari try n error. Banyak lagi yang aku kena belajar. Tangan singer tu patutnya aku dapat freezekan tapi tengoklah gambar tu dah jadi ada bebayang pulak. Tapikan aku suka tengok bahagian perut singer tu yang macam boleh dilipat sikit-sikit tu hehe.....kalau terbaca blog ni jangan marah ye kak.

No comments:

Post a Comment